سرچ کنسول چیست؟
اگر در حوزه وب و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید نام سرچ کنسول گوگل زیاد به گوشتان خورده. وب مستران روزانه حداقل 3 الی 4 بار به این ابزار سر می زنند. شاید براتون سوال باشه که چرا سرچ کنسول جدید اینقدر اهمیت دارد و مهم است؟ سرچ کنسول مانند یک پدر و مادر نصیحت گر، مشکلات وب سایتتان را به شما اطلاع می دهد. نقاط ضعف و قدرت، ورودی ها و صفحات فرود، جایگاه شما در هر کلمه کلیدی در گوگل، تعداد دفعاتی که در نتایج گوگل دیده می شوید و…. حالا شاید تا حدودی به جواب سوال گوگل سرچ کنسول چیست؟ رسیده باشید. اما بزارید بیشتر برایتان توضیح دهیم. سرچ کنسول جدیدی گوگل در قسمت های مختلف خود که هر یک از آن ها را در پایین به شما توضیح می دهیم، یک سری اطلاعات و قابلیت هایی را در اختیارتان میگذارد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی و آن ها را حل کنید، نقاط قوت سایتتان را متوجه شوید و با کار بیشتر بر روی آن ها قدرت سایت خود را افزایش دهید. search console به عنوان یک ابزار کاربردی در سئو و بهینه سازی سایت چندین بار تغییر نام داده است. در ابتدا با نام کنسول جستجو گوگل توسط کمپانی Google رونمایی شد. سپس نامش به گوگل وبمستر تغییر یافت و در حال حاضر نامش سرچ کنسول گوگل می باشد. شما با اسفاده از پنل سرچ کنسول می توانید به اطلاعات بسیار زیادی از سایتتن دست یابید. می توانید صفحاتتان را در نتایج جستجو ایندکس (index) کنید و یا حتی نقشه سایت مورد نظرتان را به گوگل معرفی نمایید. برای یادگیری آموزش کار با google search console برای بهبود وضعیت سایتتان و آنالیز هرچه بهتر آن با ما همراه باشید.
https://wikidemy.ir/google-search-console/
قبل از ثبت سایت در سرچ کنسول جدید حتما مطالعه کنید
قبل از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول جدید گوگل باید چک لیستی از اقدامات مهم را انجام دهید. این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا زمانی که سایت خود را به سرچ کنسول معرفی می کنید، گوگل نسبت به سایت شما هیچ شناختی ندارد و اگر نتوانید این معرفی کردن را به درستی انجام دهید دچار مشکلات زیادی می شوید. در این قسمت از آموزش حرفه ای گوگل سرچ کنسول به بررسی این اقدامات می پردازیم.
لینکسازی داخلی وبسایتتان را چک و تکمیل کنید: اگر به خوبی در سایتتان لینکسازی داخلی انجام ندهید ربات های گوگل متوجه ارتباط بین آن ها نمی شوند. همچنین صفحات مورد نظرتان به خوبی ایندکس نمی شوند و این عامل باعث ارسال سیگنال منفی به گوگل نیز میگردد.
محتوای وبسایتتان را تکمیل کنید: اگر داخل سایتتان از محتوای های کپی و متفرقه برای پر کردن صفحات استفاده کرده اید به هیچ عنوان سایتتان را در سرچ کنسول ثبت نکنید و حتی سایتتان را noindex کنید. زیرا محتوای موجود در صفحات سایتتان، معرف شاخه کاری و شناسنامه سایتتان می باشد و اگر گوگل آن را اشتباه متوجه شود راه زیادی برای اصلاح آن باید طی کنید.
مطمئن شوید صفحات سایتتان ریسپانسیو و موبایل فرندلی هستند: حتما قبل از معرفی سایتتان به گوگل سرچ کنسول جدید مطمئن شوید که صفحاتتان دیزاین درستی در موبایل دارند؛ زیرا این مطلب بسیار برای گوگل حائز اهمیت است.
سرعت سایتتان را تا جایی که امکان دارد افزایش دهید: سرعت سایت یکی دیگر از معیار های گوگل و حتی کاربران سایتتان به عنوان یک سایت مناسب و خوب می باشد. اگر سایتتان سرعت مناسبی ندارد در سرچ کنسول دچار مشکل خواهید شد و گوگل سیگنال مناسبی را از شما دریافت نخواهد کرد.
گزارش عملکرد یا Performance Report چیست؟
گزارش عملکرد در
گوگل سرچ کنسول، به شما اطلاعاتی کلی از وضعیت سایتتان در گوگل را میدهد. این گزارش نه فقط کلیکهای شما، بلکه مقدار CTR و همچنین رتبه را هم به شما نشان میدهد.
و این گزارش عملکرد جدید سرچ کنسول، جایگزین Search Analytics در سرچ کنسول قدیمی و همان گوگل وبمستر تولز قدیمی شده است.
بله ، بسیاری از داده ها همان گزارش قدیمی “Search Analytics” است. اما الان میتوانید کارهای جذابی بر روی دادههایتان انجام دهید. مثل فیلتر کردن کلماتی که فقط AMP آنها نمایش داده میشود.
اما چیزی که در این نسخه جدید گوگل سرچ کنسول، مورد علاقه من است به صورت زیر می باشد:
در گزارش Search Analytics قدیم، شما فقط میتوانستید گزارشات را تا 90 روز گذشته ببینید.
اما الان میتوانید گزارشات 16 ماهه نیز داشته باشید.
برای یک دیوانه SEO مثل من، این دیتای 16 ماه، مانند بازکردن کادوها در صبح کریسمس است.
در حقیقت من برای ذخیره این دیتا قبلا پول پرداخت میکردم ولی ممنونم از ورژن اولیه گوگل سرچ کنسول، که این امکانات را رایگان در اختیار ما قرار میدهد.
چگونه میتوان CTR خود را با استفاده از
گزارشات عملکردی Performance Report سوپرشارژ کرد؟
در این شکی نیست که یکی از فاکتورهای کلیدی، رتبه بندی گوگل CTR است.
سؤال این است؟
چطور CTR خود را افزایش دهیم؟
با گزارشهای عملکرد گوگل سرچ کنسول
توجه: در فصل قبل من برای شما مثال واقعی از یک وبسایت فروشگاهی آوردم و تمام موارد را از آن برای شما توضیح دادم. در این فصل نیز من با یک مثال واقعی از یک بلاگ میخواهم به شما این فصل را توضیح دهم.(
این بلاگ)
در این فصل شما میبینید که با استفاده از بخش performance report گوگل سرچ کنسول، چطور رشد 63درصدی ترافیک را برای این بلاگ رقم زدیم.